Zoeken
ss rotterdam.png

Walstroom SS Rotterdam

TODO

Na tal van wereldreizen is het Stoomschip de SS Rotterdam nu voorgoed terug in de stad waar het in 1959 werd gedoopt. Na een grondige verbouwing gaat het schip een nieuwe toekomst tegemoet en doet het voortaan dienst als hotel, restaurant en conferentieoord.
Voor de elektriciteitsvoorziening op het schip heeft Volker Energy Solutions vanaf de kade tot in de oude machinekamer van het schip een uitgebreide middenspanningsinstallatie aangelegd. Een complexe uitdaging.

De rol van Volker Energy Solutions

De aansluiting begint bij twee inkoopstations (van netbeheerder Stedin) aan wal. In deze inkoopstations zijn twee SVS schakelaars gebouwd: één voor de transformator op de kade en één voor de installatie op het schip. Vanaf het inkoopstation aan wal begint de installatie van het schip. Deze overbrugt een afstand van meer dan vijftig meter door middel van een flexibele 10kV aluminiumkabel. Deze kabel wordt tussen wal en schip beschermd door een flexibele buis. De flexibiliteit is nodig om de effecten van eb en vloed (zo'n 2 meter hoogteverschil) in de haven op te vangen.

Het tracé aan boord doorsnijdt zeven dekken en eindigt bij drie 1250 kV trafo's in de middenspanningruimte. Op de wal staat nog eens een trafo van 1 MVA (van Eneco Warmte), waarmee onder andere de warmte en koude installatie van het schip wordt gevoed en de gebouwen op de kade en het parkeerterrein van elektriciteit worden voorzien.

Volker Energy Solutions is specialist in het ontwerpen, aanleggen en onderhouden van zware walstroom installaties.